divendres, 27 d’octubre del 2017

MOIANÈS XI. MOIÀ - FRANÇA. PRIMERA ETAPA. MOIÀ - ALPENS

La Setmana Santa de l'any 2000 em vaig apuntar a la Moià -França, una travessa que a dia d'avui encara organitza cada Setmana Santa el GEMI (Grup Excursionista de Moià). Aquesta travessa que es divideix en tres etapes, comença a la capital del Moianès i després d'uns 100 quilòmetres i uns 3.500 metres de desnivell positiu i uns 3200 de desnivell negatiu, arriba a Osséja. La travessa que només fas amb una motxilla d'atac, doncs la resta, l'organització t'ho porta en cotxe, segueix el camí ramader entre el Moianès i les pastures de l'Alta Cerdanya.

La primera etapa té una distància d'uns 42 quilòmetres i malgrat no trobar gaire dificultats en el recorregut, el camí és fa llarg i fàcilment pots estar deu o onze hores caminant. Arribats a Alpens sopes a l'hostal i dorms en una residència. Aquest primer dia, els llocs més destacats per on passa la ruta són La Montjoia, l'Alboquers i el Caserio de Rocatoba.

Finalment, esmentar que aquesta travessa enllaça a Moià amb l'excursió Moianès VI. Camins de Terregada publicada en aquest blog el juliol de 2017.

L'ITINERARI.

REFERÈNCIA KM PARCIAL TOTAL 0,000 00,000 Moià ( 735 m.) - Des de la Plaça Sant Sebastià dirigir-se al carrer Baixada del Vall i a mà esquerra es troba una drecera que porta al carrer del Vall . Seguir pel carrer Passarell en direcció al molí Nou.

1,000  01,000 Molí Nou ( 680 m. )Travessar la riera de Passarell, altitud mínima de tota la travessa. Seguir una pista la qual s’ha de deixar, uns metres enllà, per a pujar per un corriol cap a el Pla de les Escopetades.

0,500  01,500 Pla de les escopetades ( 755 m. )Travessar una pista rocosa i dirigir-se cap a un corriol que, en una pujada continuada, porta a un roure. Vista del Pla del Moianès i el Montseny.

1,230  02,730 Roure ( 880m. )- Es pren una pista ampla que ens portarà fins a la pista que puja de la Granoia i va cap a la Montjoia. En aquesta cruïlla trobem el trencall per anar a Can Nasplé.

1,370 04,100 Cruïlla ( 905 m. )- Es gira a l’esquerra i seguim per una pista ampla.

2,200 06,300 Cruïlla GR 3 – GR 177 ( 945 m. )S’arriba a una cruïlla on hi ha un pal indicador dels dos GR esmentats. Es trenca a l’esquerra en direcció a la Caseta Alta.

0,500 06,800 Caseta Alta ( 965 m. )Es passa per la dreta d’una masia restaurada i s’enfila pista amunt. A la dreta queda un dens bosc de pins.

0,500 07,300 La Montjoia ( 975 m. )Després de la forta pujada s’arriba a una cruïlla on cal trencar a la dreta, direcció la casa de la Montjoia. En aquest indret s’esmorza.
La Montjoia ( 975 m. ) – Seguir una pista que puja cap a l’observatori . A uns 150 metres seguir a la dreta per un corriol que ens durà a una pista forestal.

0,920 08,220 Pista forestal ( 985 m. ) Es pren la pista a la dreta i continuar per aquesta fins la carretera que va de l’Estany a Vic.

7,650 15,870 Carretera ( 860 m. ) S’arriba a la carretera que va de l’Estany a Vic. Seguir uns 100 metres per carretera (direcció a Vic) i es pren una pista a l’esquerra.

1,100 16,970 Cruïlla de l’Alboquers ( 720 m. )Es creua una pista i seguir recte fins a l’ermita de l’Alboquers.

1,300 18,270 L’Alboquers ( 760 m. )Passar a prop de la casa i l’ermita de l’Alboquers i trencar a l’esquerra seguint el GR 3. A 700 metres de l’Alboquers es troba la Caseta de l’Alboquers i després Can Molist. Seguir la pista fins a creuar una carretera. A l’altra costat de la carretera es troba una alzina.

4,300 22,570 L’alzina ( 805 m. ) Continuar pel camí que porta a una carretera. Travessar la carretera i continuar per una pista que indica cap a St. Bartomeu del Grau. Abans d’arribar a St. Bartomeu prendre un camí que surt a l’esquerra.

2,200 24,770 Carretera. Mas Sant Miquel ( 840 m. )S’arrriba a la carretera que ve de St. Bartomeu i segueix a l’esquerra direcció Perafita. A 100 metres d’iniciar la carretera es troba el Mas Sant Miquel. Continuar per la carretera.

4,500 29,270 Trencant Mas Hostalet ( 795 m. ) Deixar la carretera a la dreta direcció Mas l’Hostalet i Mas Vernera. Continuar la pista i trencar a l’esquerra per un camí entre camps de conreu. Sortir novament a la carretera i continuar a la dreta direcció Perafita.

3,280 32,550 Cruïlla Perafita ( 820 m. ) – 500 metres abans de la cruilla de Perafita ( Km. 22 de la carretera) i a la dreta hi ha una caseta on normalment es dina.
Cruïlla Perafita ( 820 m. ) – Continuar pel camí que duu a la carretera que va a St. Agustí de Lluçanès. Creuar la carretera i continuar per un camí que porta al mas Puigmajor. Vorejar el mas, passar pel costat d’unes granges i continuar per un camí paral∙lel a la carretera. Travessar un rocam on es perd una mica el camí i s’arriba al mas Caserio de Rocatoba.

1,980 34,530 Caserio de Rocatoba ( 890 m. ) – Continuar per una pista i es deixa a mà dreta el mas Cal Pastor. Vista panoràmica del Pedraforca i Serra del Cadí. Abans d’arribar a un altre mas es trenca a la dreta per un corriol que s’inicia enmig d’unes alzines. Seguidament es troba la carretera i es creua. En un turó llunyà, a l’esquerra, es pot observar l’ermita de Lluçà. Seguir una pista ampla que porta al mas Vinyes Grosses. Vista panoràmica de l’ermita dels Munts. Continuar per la pista i sense deixar-la ens portarà al mas Coma Armada.

3,280 37,810 Coma Armada ( 810 m. )Continuar per la pista. Es troba una cruïlla i continuarem pel camí de la dreta que baixa fins a la riera de la Gavarresa, per després enfilar-se cap al mas Cerdanyons. Continuar per la pista. Després de passar pel mas La Vall, s’arriba al poble d’Alpens.

4,300 42,110 Alpens ( 865 m. ) El terme, el més septentrional del lluçanès, és punt d’unió entre les comarques d’Osona, el Berguedà i el Ripollès. S’hi troben les capçaleres de les rieres de Lluçanès, Gavarresa i de Sora. Pel Nord limita amb el Ripollès amb la serra que va del Puigcornador a Santa Margarida de Vinyoles. El nom sembla derivat de penna o penya, concretament de la roca de Pena, propera a la població. Als segles XVII i XVIII adqurí l’actual traçat de carrerons estrets amb cases de pedra de bonics portals i finestres amb llindes amb les dates d’edificació i els noms dels constructors. Davant la casa núm. 2 del carrer del Graell va morir, el 9 de juliol de 1873, el brigadier Josep Cabrinetty fill de la Ciutat de Mallorca, en un enfrontament entre les tropes governamentals que comandava i les carlines del general Savalls. Sembla que morí d’un tret al clatell disparat des del campanar; però, per la indisciplina que hi havia en les tropes republicanes, corregué la notícia que havia estat mort pels seus mateixos soldats. Els carlins guanyaren, així, l’anomenada batalla d’Alpens, i el pretendent Carles VII féu encunyar una medalla commemorativa i donà a Savalls el títol de marquès d’Alpens.

La descripció de la ruta l'he extret del llibre que va editar el GEMI l'any 2000 per commemorar els 25 anys de la Travessa. Actualment us la podeu descarregar en format PDF a El Gemi .

La setmana vinent parlarem de la segona etapa d'aquesta Moià-França.